Selasa, 3 November 2009

Belajar Memimpin Diri Sebelum Memimpin Orang Lain Agar Terpimpin Yang Dipimpin…


Ada adik bertanya layak ke saya nk jadi MT ni..? masih baru..masih muda macam mana nk pimpim yang dah lama ni..xpandai..xde pengalaman..bagaimana nk bagi arahan nanti…??

Nabi Muhammad SAW adalah seorang pemimpin yang benar-benar cemerlang peribadinya. Dibawah pimpinannya ada golongan bangsawan(orang kaya), rakyat biasa, serta hamba.. ada golongan tua, muda dan kanak-kanak.. ada golongan wanita dan laki-laki.. walaupun tidak mempunyai istana, tidak memakai mahkota, tidak memakai tanda jasa, juga tidak duduk di singgahsana, tapi tidak berkurang kemuliannya sampai detik ini. beliau adalah figure serta rule model pemimpin yang berjaya dan cemerlang dalam segala sisi, baik dalam memimpin rumah tangga, Negara mahupun umatnya. Memimpin apapun selalu sukses..

Dalam hadis, kullukum raa’in wa kullukum mas’ulun ‘an ra’iyyatih (setiap kalian adalah pemimpin dan setiap kalian akan ditanya tentang kepimpinannya).

Sebaik-baik pemimpian yang dipatuhi kerana dicintai. Pemimpin sejati tidak menyandarkan harta, jawatan dan kuasa, tetapi benar-benar memimpian dengan hatinya, kerana hati tidak mampu disentuh kecuali dengan hati.

Jika kita bercita-cita ingin memimpin umat dan masyarakat dengan baik, maka syarat pertamanya adalah harus mempunyai kemampuan memimpin diri sendiri ( memimpin hati dan tubuh). Hati dipimpin agar tidak sombong, ujub, riya’, dan dengki. Tubuh dipimpin agar mata, lisan, syahwat dan anggota tubuh lainnya tidak melakukan maksiat.

Bagaimana mahu memimpin umat jika mata yang dua saja kita tidak mampu. Banyak pemimpian yang jatuh kredibilitinya kerana berzina, jatuh kerana wanita, harta, pangkat atau sebaliknya. Ini terjadi kerana awalnya tidak mampu memimpin matanya.

Ada pemimpin tidak mampu memimpi lisannya dan sering tidak menepati janji. Ada pemimpin yang berbicara hingga menyebabkan orang bawahannya terasa terhina dan hilang semagat dan komitmennya.

Selain itu pemimpin yang baik harus mampu memimpin keinginannya untuk tidak memperkayakan diri dengan bermewah-mewahan, juga harus mampu memimpin emosi dan syahwatnya, kerana banyak pemimpin yang terpancing dengan nafsunya sendiri.

Setelah memimpin tubuh, yang paling utama adalah memimpin hati. Seorang pemimpin pantang pertamanya adalah sombong. Seorang pemimpin harus bertanya-tanya, “apakah saya ini sombong atau tidak?. Saya riya’ atau tidak?” Kalau orang terus berjuang memimpin hatinya untuk tidak menyombong diri, itu cirri pemimpin yang berakhlak mulia.

“Apakah saya ini orang yang ujub atau tidak?” ujub itu diantaranya adalah merasakan dirinya paling berjasa, padahal tidak ada satu pun yang paling hebat di dalam berpersatuan, jemaah atau pekerjaan kecuali kebersamaan diantara kita.

Pemimpin yang sentiasa menjaga hatinya untuk tidak sombong dan merendahkan diri orang lain(bahkan rindu akan nasihat dan pandangan), tidak menyombong diri, tidak dengki (bahkan senang melihat orang lain maju), insyallah ia aka nada dihati orang yang dipimpinnya. Orang-orang yang berada disekitarnya akan berasa aman, senang dan insyallah setiap saat akan selalu mendukungnya.

Itulah pemimpin yang insyallah mampu membangkitkan dan menggerakkan umat yang dipimpinnya menuju tujuan tanpa harus diancam atau diberi imbalan.

Jika seorang pemimpin sudah disukai dan dicintai, maka orang akan rela berbuat apapun untuknya. Pendek kata, kalu kita memimpin hati dan tubuh dengan baik, insyallah orang lain akan lebih mudah dipimpin. Kegagalan pemimpin adalah kalau gagal memimpin dirinya sendiri.

Semoga Allah SWt member kita kemampuan memimpin dengan baik insyallah..

wallahu a’lam bishshawaab..

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam..

bagaimana mempraktikkan "kebersamaan diantara para ahli jemaah"?